Nice!

För er som inte läst tidningsurklippet från fredagsnumret av den norska flygtidningen "Flyavisen" från i fredags gällande vad som verkligen hände grabbarna i Nice, kommer här samma urklipp...

Ähum... kan det verkligen gälla våra pojkar???

Åhåjaja!

Skulle ha fått hem två bortavarande söner igår kväll, men icke... Han som numera bor i Lund kom hem som han sagt i början på eftermiddagen men det var värre med han som varit i Italien.

På Nice (NCE) flygplats hemsida stod det ombordstigning både länge och väl, drygt en timma efter planerad avgång... På Kastrups (CPH) hemsida stod inget ovanligt alls...

Planet skulle landat 1555 men då stod det på NCE's hemsida att starten var försenad... På CPH's hemsida stod att planerad landning nu var 1700...

Ytterligare en timma senare stod på NCE's hemsida fortfarande att starten var försenad. På CPH's hemsida stod nu att planerad landning var 1800...

Då tröttnade jag och ringde Norwegian. Telefonkö givetvis som jag satt i dryga tio minuter innan en automatisk röst kom in och meddelade att den jag sökte inte fanns på plats och att jag skulle ringa igen senare... Vad i helvete... Jag ringde åter Norwegian och fick sitta ännu längre denna gång men nu svarade en liten tunn flickröst att hon bara kunde se att det var försenat. Jag vet det, sa jag, vad jag vill veta är när planet kommer till CPH... Nä, si det kunde hon inte se utan rapade på att det var försenat. Med det är ju ert plan så ni måste väl kunna fråga någon vad som händer...

Jag var redan smått ilsken och detta gjorde ju inte saken bättre så jag bad att få tala med hennes chef men se det gick inte för hon var upptagen... Då vill jag tala med hennes chefs chef meddelade jag och våga bara koppla ut mig på linjen igen...

En mansröst som omedelbart, innan jag fått en syl i vädret, bad mig vänta gjorde att jag nu inte längre klassades i kategorin "trevliga kunder"... Fast han visade sig kunna ta reda på en hel del så jag mjuknade nog upp allteftersom...

Planet hade råkat ut för ett "tekniskt fel" och då hade man till slut bestämt sig för att ställa in flygningen. Passagerarna skulle bussas in till Nice och få övernatta på hotell för att bussas ut igen idag på morgonen till ett annat flyg som planerades lyfta 1100. Alla passagerare hade fått 15 Euro på flygplatsen att äta och dricka för samt att hotellet stod för mat och dryck, både eftermiddag, kväll och morgon... Inklusive gratis internetuppkoppling som grabbarna givetvis utnyttjade flitigt...

När jag talade med dom sista gången skulle dom äta en rejäl middag på hotellet och sedan gå ner för att ta ett sista dopp i Medelhavet...

Nu har dom landat och precis kommit över på svensk mark så jag får plocka ihop för att åka in och möta dom vid Knutpunkten... ungefär ett dygn försenade...

Må vä / C

Storm!

Som det blåser...

Stack ner sent i måndags eftermiddag då det började blåsa ordentligt. Nästan framme kom regnet - ösregnet. Det vräkte ner och blåste kuling... Inte alltid bra att ligga långt ut på bryggan - jag blev ganska våt... Eller dyngsur egentligen...

Båtarna hade i kasten en slagsida på kanske trettio-trettiofem grader och natten blev väldigt ryckig. Det fortsatte vräka ner, regna lite och mycket omväxlande, blåsa och gunga hela natten.

Blåste minst lika mycket på tisdagen och vred nu mer på sydväst och väst vilket gjorde att sjöarna slog över vågbrytaren och stänkte långt in i hamnen. På eftermiddagen bottnade vindmätaren och den visar då trettio meter per sekund...

Trodde ett tag nästan att den fastnat där...

I omgångar stod mätaren still på trettio och rörde sig inte på en lång stund och i byarna tjöt det så mycket i riggarna att det var svårt att höra vad folk sa i telefonen. P.g.a. den västliga vinden trycks vatten in mot svenska kusten och vattenståndet hade stigit till 65 cm över medelvattenståndet på onsdagmorgonen. Tog då beslut om att lägga ytterligare en aktertamp upp mot vinden om det skulle stiga ännu mer. SMHI's prognos sa att det skulle stiga ytterligare femton cm och om det skulle göra det var det fara för att vinkeln på befintliga aktertampen skulle bli så brant att risken fanns att den skulle kunna "halka" av då båten gjorde häftiga ryck i de värsta kastbyarna.

Med en till, lägre fäst, aktertamp var det åter lugnt. Eller lugnt och lugnt, det var allt annat än lugnt. Tror det hela kulminerade under onsdagen för att sedan, under senare delen av eftermiddagen, sakta börja lugna ner sig.

Sitter nu i uterummet och fortfarande, klockan halvåtta, blåser det rejält, så pass att det knakar i uterumsstommen i kasten. Och granen ska vi inte tala om...

Det var i alla fall väldigt skönt att sova i båten när den gungar och kränger, det är ju väldigt sövande.

L kom ner på tisdagskvällen och vi åt middag tillsammans ombord. Tyvärr började hon tidigt idag så hon körde hem för att sova...

Har kommit ikapp snart nu och även hunnit med att gratulera Micke på födelsedagen nu när han nästan blir stor pojke...

Flytt!

Jahaja, då börjar det väl - avflyttningen från föräldrahemmet...

Visst N har ju varit ett år i USA, ett år i lumpen och två år i Jönköping... och C "letar" lägenhet... men ändå... det här känns mer permanent... F flyttade till Lund idag där han ska läsa Mekatronik (tror jag det hette...) i fyra och ett halvt år...

Fyllde hela bilen och halva släpet...

Kanon, men liiiite trångt...

Fast det viktigaste får ju plats...

Kylskåp på rummet, egen toa och dusch men gemensamt kök en liten bit ner i korridoren...

Blir nog bra...

N spelar fotboll och C är kvar vid Medelhavet så här är väldigt tomt...

Regn, regn och regn!

Vilken vecka... bara regn, varje dag... ösregn, måttligt regn, dugg eller skurar, men hela tiden regn... södra Skåne och östra Själland värst drabbat med vattenfyllda källare, avstängda vägar, svårframkomligt och vattensjukt lite varstans, kallt och blåsigt så man tror hösten kommit redan...

Så tittade då solen fram till slut efter lunch på torsdagen. Snabbt fram med gräsklipparen för att försöka få bukt med det nu decimeterlånga gräset... fick köra två gånger, en gång på längden och en på tvären... Sedan var det bara att plocka fram trimmern och köra alla kanter - tack och lov att man införskaffat en besindriven trimmer som orkar lite...

N på fotbollsträning, F på Rhodos, C i Italien och för en gångs skull - sol - så vi packade snabbt lite picknicksaker samt något att läsa och stack ner till båten.

Skön eftermiddag i solen och mysigt i lä innan det i solens sista strålar var dags att fara hem för middag...

Idag växlande och hittills inget regn... F kommer hem ikväll och L är på galej i stan...

Regn och sol!

Varannandagsväder har det verkligen varit denna vecka...

Plus att det skulle vara seglarfest på Råå fredag, lördag och söndag. Båtmässan och kräftkalaset (södra Sveriges största...) skulle för första gången hållas på Råå istället för i stan samtidigt som man skulle ha bankappsegling och södra Sveriges största regatta: Hven runt... I år hade man samlat rekordantal deltagare och uppgifter talade om 115 startande båtar... Lite maffigt var det dels att se så många båtar utanför Råå hamn och dels att se alla startande båtar kryssa upp mot första rundningen strax söder om inloppet till Kemirahamnen och sedan falla av och med spinnaker styra ner mot Vens norra udde... Nästan hundra båtar med spinnaker ÄR en maffig syn... Sedan startade familjeklassen och länsade ner mot Vens södra udde och det faktum att alla tre tidigare klasser kappseglare startade först och seglade 25 distans mot familjeklassens 10 gjorde att det inte skiljde mer än kanske högst en halvtimma mellan vinnarna i alla klasser när de kom kryssande över mållinjen...

Man kan skymta alla med spinnaker i bakgrunden...

Tyvärr så regnade det hela tiden, ibland dugg men oftast närmast skyfall... vilket gjorde att åskådarskaran var minimal... Svårt att ta kort också då man inte ville dränka kameran...

Mitt i alltihopa dök rysska jätteskutan Krusenstern upp...

Men det diskuteras om det verkligen var Krusenstern då hon enligt mitt menande har tre och en halv mast medan denna har två och en halv... Dock var vi överrens om att hon var svart och vitrandig...

Ahhh... hittade det nu - det är Amerigo Vespucci - italienska marinens skolskepp som från hemmahamnen Livorno nu besökt våra breddgrader...

Tyvärr gjorde regnet, eller skyfallet, att vi inte var ute och tittade så mycket som i alla fall jag hade önskat...

Titta bara hur regnet studsar i vattnet...

Framåt sen eftermiddag då prisutdelningen var och strax innan kräftskivan skulle starta kom så åskan... Blixt och dunder i stort sett samtidigt medan regnet öste ner... Hur kul som helst...

Det var ju inte speciellt mycket man såg ut...

Till slut gav även vi upp och beställde hemkörning av N som snällt kom ner och hämtade oss...

Fortsatt regn men här hemma är det lite enklare...

Heldagsregn!

En söndag med heldagsregn avslutade en intensiv långhelg...

Ja, väldigt intensiv för vissa...

Då både morfar och C fyllt år nyligen samlades vi till en god middag på söndagskvällen.

Med både far- och morföräldrar som omväxling...

Sedan blev det onlinepussel för hela slanten, hela kvällen...

Morföräldrar åkte hem igår kväll och farföräldrar fortsatte söderöver imorse så nu är här riktigt tomt...

Varmt!

Efter en lite sen frukost som intogs på favoritplatsen började det bli hett...

Frukost i strålande sol...

Vi tog en liten sväng in till Väla för att besöka Akademibokhandeln, Hemtex, Coop och Flowerteam...

Sedan hem för att ringa och gratta C som fyller år idag (han är ju vid Medelhavet...) och grabbarna som skulle till samling för senare match...

Hipp, hipp, hurra för C som fyller år idag...

Här någonstans är C och hans kompis just nu...

Lunch ute och sedan vila i värmen... 27 grader och i stort sett vindstilla...

En satt och läste (eller skrev...) ute...

...och en satt nästan inne och läste...

Flytta och kopiera foton är väl vad man orkar med just nu... Stackars fotbollskillar...

Stort GRATTIS även till morfar som också fyller år idag...

Helg!

Ja, så var det då helg igen...

Mina föräldrar som är på väg söderöver besöker oss några dagar och som vanligt blir det tal om lite allt möjligt. Bland annat kom vi fram till att dom inte ätit kräftor sedan någon gång i mitten på förra seklet... Nä, riktigt så illa var det inte men någongång i början på åttiotalet i alla fall, kom vi fram till.

Alltså trollade L fram lite kräftor till "förrätt"...

Stora, fina och röda var dom...

Med fina klor...

Å så fick vi en liten till...

Givetvis tillsammans med en direktimporterad dansk...

Efter detta grillade vi... tror vi satt till bords i nästan tre timmar... och mätta blev vi...

Sol (oftast...), svaga vindar (när det blåser...), runt 25 grader (plus/minus 5...), god mat och dryck samt ett lugnt tempo gör att vi mår alldeles utmärkt...

Trevlig helg

C mot IT!

Jaha, imorse vid halvsextiden stack han så mot Medelhavet... första utlandssemestern på egen hand...

Här blir det nog promenader...

Igår hade vi mormor och morfar plus flickvän här på födelsedagsmiddag, lite i förskott (han fyller ju först på lördag...) och vi satt ute och åt grillad oxfilé med utsökt kryddsmör gjort på sardeller och parmesan med stekt kulpotatis, Karl Johansvampsås och grönfoder. Tre olika sorters hemmagjord glass, kaffe och hallontårta... Kom lite stänk mellan glassen och tårtan så vi flyttade in i uterummet, för säkerhets skull... men det blev inte mer än några stänk så det var helt ok.

C öppnade några paket och kuvert samt packade det sista...

P.g.a. födelsedagsfirandet tog jag ner vimpeln och hissade flaggan, dagen till ära. När jag fick ner vimpeln upptäckte jag ett litet hål och sedan ett till... sammanlagt fyra hål hittade jag... Lite konfunderad blev jag då det inte finns något vasst som kan göra hål uppe i flaggstången...

Då C kom frågade jag honom om det gått hett till då vi var ute och seglade och visade honom hålen. Han hade inte rört varken flaggan eller vimpeln sa han och fortsatte skriva sms. Efter en liten stund sa han att grannens son skulle komma med en ny vimpel om ett tag...

Som svar på min frågande min berättade han att han visste att grannens son hade ett luftgevär och att han nu skrivit sms till honom och bett honom förklara hålen i vimpeln. Skyldig som han tydligen var svarade han att han skulle komma med en ny vimpel så fort flaggfabriken öppnat igen efter semesterstängningen...

Två av de fyra hål jag hittade...

Inga småhål direkt...

Jaja, kommer han med en ny vimpel må det ju vara hänt, men vilka djä... hyss... Sån't har ju en annan aldrig sysslat med som ung, själv var man ju en mönsterpojke...

Nu sitter jag här i min ensamhet då alla är på träning utom en som göttar sig i Medelhavet...

Men jag har i alla fall sol nu igen... och kan fortfarande sitta ute...

Houston!

He did it again...

Titta bara på bilden så förstår ni att ni inte förstår...

Klart som korvspad, eller...

Nu var det ju så här... C skulle åka på semester, med en kompis, till Medelhavet och frågan var hur vi skulle hålla kontakten... telefon och mobil i all ära men det blir dyrt...

Min bärbara och kompisens pappas bärbara var vi väl inte sådär jättelyckliga över att bli av med i tre och en halv vecka så det var då jag kom på idéen...

Hemma har vi ju F´s gamla bärbara som brutit nacken - alltså kopplingen mellan dator och skärm... Den ligger där för att kunna plockas delar ifrån vid behov... min gamla (iofs bara tre år gammal...) där skärmen har lagt av och Nonna & Nonnos gamla som bara är gammal, men fungerar...

Det var nu vi frågade N om det gick att plocka ihop tre olika gamla maskiner till en fungerande...

Ställ ALDRIG en sådan fråga till Houston... "givetvis" var svaret vi fick - det är ju bara att plocka det bästa från respektive så har vi ju en som fungerar...

Hur svårt kan det vara - bara att plocka bort det här och detta och sedan skruva av här och där och plocka ihop och koppla isär och sedan koppla ihop igen och skruva lite här och där och ett, tu, tre så har en dator bytt skepnad och fått nytt innehåll, ny skärm och fungerar perfekt...

För att förklara "enkelt" så har han från en Dell-dator med trasig koppling mellan dator och (Samsung)-skärm tagit skärmen och monterat den ihop med en LG-dator där (Philips)-skärmen var kass och fått en fullt fungerande dator. Vad han plockat från Toshibadatorn vet jag för tillfället inte men den har säkert bistått med något...

Mycket enkelt när man vet vad man gör...

Så nu har C en "ny" dator att ta med sig ner...

Otroligt...

God natt & må väl / C

Festival!

Jodå, det sprack faktiskt upp lite efter lunch så vi tog elvaövertåget in till stan. Velade lite om det var shorts eller långbyxor som gällde men shortsen vann som tur var...

Massor av folk, lite blåsigt, en hel del sol mellan molnen, massor av krimskramsstånd, ännu fler matstånd från världens alla hörn (doftade mycket gott...), otroligt massa Langosstånd, Sveriges högsta bungyjump, tivoli i massor, delikatess- och godisstånd överallt, 40 meter långa seglande och gospelsjungande seglande kyrkan Elida, musik och öltält i massor, flertal stora och små scener, vakter och poliser, en hel park med politiker!!!, ponnyridning och avsmakning av diverse gjorde att vi hade fullt upp hela dagen...

Fastnade någon timma för vätskepaus vid 60-talsmusiktältet och beundrade blommor längs stadsparken. Träffade bekanta lite här och var samt såg ännu fler på avstånd. Handlade lite smått och gott men tittade mest på alla tokerier.

Efter att ha flyttat åt en dotter kom Bjufsingarna in och vi satte oss att äta på ett Thaiställe. Mycket trångt, mycket gott, lagom starkt, soligt med lite blåst och massor av musik på behagligt avstånd...

Knallade sedan tillsammans runt bland diverse stånd, hittade ännu mer tokiga saker och träffade ännu mer bekanta. Stannade för vätskepaus och lyssnade på lite mer musik innan vi begav oss mot Knutpunkten för vidare transport mot respektive hemort. Otroligt tjockt med folk på Knutpunkten men vi kom med våra överfulla tåg och kom hem ordentligt fastän det var mitt i natten...

Någon timma efter hemkomst kom regnet så visst hade vi tur. Och det var definitivt inte för kallt med shorts...