Strömlöst!

Det är ingen hejd på eländet...

Någonstans runt midnatt började åter ett antal lampor inomhus att blinka. Det har hänt några gånger tidigare men vi har inte funnit något fel bland säkringarna och antagit att det varit nätfel, alltså innan strömmen kommer in i huset.

Men nu började även kyl och frys att larma om hög temperatur. N och jag började kolla säkringar och alla var hela så vi gick ut till inkommande säkringsskåpet i garaget. Där finns en tioamperesäkring till garaget plus tre tjugoamperesäkringar, en för varje fas, in till huset. På tioamperesäkringen är det ju 230 volt så där vågade man ju peta och vi konstaterade snabbt, i ficklampans sken, att där var väldigt lite ström så något måste alltså vara fel innan den säkringen.

OK, inget fel, förhoppningsvis, inne i huset alltså så vi skruvade av plåthöljet där tioamperesäkringen satt och hittade en mumifierad mus plus delar av minst en till mumifierad mus. Men inget annat fel kunde vi se. Peta i tjugoamperesäkringarna där det ju är 400 volt var vi inte så speciellt pigga på eftersom klockan passerat två, på natten...

Ordnar vi en kortis på 230 voltsidan går väl strömmen i vårt hus och i värsta fall hos några grannar men kortsluter vi 400 voltssidan mörklägger vi väl hela byn, nordvästra Skåne, södra Sverige eller norra Europa...

Vi kunde ju konstatera att vi hade ström i vissa uttag inne och att vissa lampor fungerade så det var bara att dra skarvsladdar från uterummet till frysen i garaget och från de uttag som hade ström till kylen och till bredbandet.

Kom isäng vid tretiden...

Imorse började jag så leta efter vem vår nätleverantör är. Själva strömmen köper vi ju av olika aktörer, vi byter lite då och då beroende på priset, men nätleverantören är densamma och den betalar vi via E-faktura. Alltså in på banken på nätet för att titta på senaste E-fakturan och där se vem vi har och förhoppningsvis hitta ett telnummer. Banken hade ett tillfälligt fel och sidan kunde inte visas. Helv.... förb...... sk.., hur hittar jag det då...

Kajkade runt lite på nätet och hittade till slut att nätleverantören för vårt område är Öresundskraft... Fick efter flertal felaktiga omkopplingar tala med en trevlig nisse i kontrollrummet som sa att om felet var i 400 voltsdelen var det deras sak, annars var det mitt ansvar... Då vi konstaterat att jag hade en godkänd strömprovare och han även konstaterat att jag fattade vad han sa, instruerade han mig om hur jag skulle kolla så det var ström på alla tre faserna.

N hjälpte mig och vi kunde snart konstatera att vi endast hade ström i två faser... Då jag meddelat kontrollrumsnissen det sa han att bil kommer så snart det går.

Tror inte det tog en halvtimma så kom två bilar. Killarna konstaterade samma som vi gjort och sa att felet inte var hos oss utan i inkommande skåpet en bit ner på gatan... Där bytte man en strömskena som "gjort sitt" och där det nu blivit kortis och sedan fungerade allt igen precis som innan...

Vi har återställt kylar och frysar, N har ställt alla klockor, alla skarvsladdar är tillbaka och tvättmaskinen är startad...

Åter i ruta ett men det tog i stort sett ett helt dygn... Ibland är det tur att man inte har ett arbete...

Må väl / C
Kommentarer
2011-05-24 @ 11:00:56 postade lillasyster yster
Oooops!!!

Kommentera inlägget här:
Namn: *
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej) *

URL/Bloggadress:

Kommentar: *