Tips!

Om ni har en espressomaskin hemma så tänk på att den behöver rengöras ungefär en gång i halvåret, lite beroende på hur mycket man använder den.

Det brukar vi göra. Oftast... Tänkte jag skulle gjort det i höstas. Blev aldrig av så då sa jag att den skulle rengöras under vintern. Blev inte heller av... Då får det alltså bli under våren.

Häromdagen skulle L göra kaffe men det blev konstigt, sa hon. Helt svart när vi alltid har suverän crema... Måste ha satt dit handtaget snett, trodde hon.

Sedan var det min tur att fixa espresso. Kollade extra noga så att jag verkligen satt dit handtaget rätt men det blev lika konstigt: svart, helt utan crema, smakade konstigt och maskinen lät inte frisk...

Kan vara något som gått sönder inuti, sa L. Vi har ju faktiskt kört maskinen minst en gång om dagen i ett antal år, så...

Jag får väl plocka isär den och titta då, sa jag, samtidigt som jag vred loss handtaget för att tömma sumpen.

Poff, sa det då...

Nä, det sa inte poff. Det small utav helsike... Hantaget small ner i gallret och kaffepulvret spreds av explosinen över halva köket. Kraftigt övertryck på grund av igentäppt sil...

Både silen i maskinen och den i handtaget behövde rengöras... Det man ska göra en gång i halvåret... Hört det förr...

Det tog ett tag att rengöra köket och fortfarande hittar jag kaffe lite här och var...

Nu är den dock grundligt rengjord och fungerar perfekt igen...

Må väl
Claes
Kommentarer
2011-04-03 @ 10:32:00 postade N&N
Alltid lär man sig nå't! Vi brukar rengöra silen i handtaget (med synål) men tror inte vi gjort rent den i maskinen. Ytterligare ngt på listan att göra i PO och Bo.

Kommentera inlägget här:
Namn: *
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej) *

URL/Bloggadress:

Kommentar: *