Fläsk!

Ja, det började med att vi stekte fläsk till lunch, N och jag. Eller, rättare sagt, jag hängde tvätt och N stekte fläsk... När han var klar konstaterade han att fläskfettet som var kvar i pannan var det absolut bästa att smörja in järnpannor med. Alltså plockade han fram största järnpannan, den med trähandtag och en järnögla mittemot, för att smörja in den. Nu visade det sig att det var lite skrovlig beläggning efter alla års användande och det skulle ju tas bort först.

Alltså började han skrapa med stekspade, diskborste, scotch brite, ståull och jag vet inte allt, i ett par timmar innan han var nöjd. Stålande, skinande rent resultat och så oljade han in den med fläskfettet innan den åkte in i ugnen på hög värme i ett bra tag...


Den blev som ny...

Blir väl premiärinvigning i helgen kan jag tro..

Må väl / C
Kommentarer
2011-04-03 @ 10:35:26 postade N&N
Det här behöver inte skrivas på Bo och Po-listan för där har vi inga järnstekpannor...

Kommentera inlägget här:
Namn: *
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej) *

URL/Bloggadress:

Kommentar: *