Haha!

Det var det långt ifrån någon som trodde...

Ni skulle sett minen på alla som satte sig till bords idag. C hade försvunnit till bowlingmiddag men resterande var hemma och hungriga. På bordet satte jag fram stora järngrytan och då vet alla inblandade att det brukar vankas gryta av något slag.

Men så icke denna gång...

Det sa jag också för att lite lindra chocken...

Jag hade nämligen, med gårdagens dagsregn i färskt minne, fått en längtan efter en riktigt mustig höstköttsoppa... Ja, ni läste rätt... soppa...

Aldrig hade väl någon kommit på ens i sin vildaste fantasi att jag skulle göra något i stil med soppa... jag som brukar mena på att det inte är mat utan snarare något istället för...

Nåväl, ett kilo finskuren högrev fick koka ihop med drygt ett par liter specialbuljong med lite kryddor och lagerblad i dryga en och en halv timma innan det var dags att pytsa i morotsslantar, potatisbitar, lökklyftor, kålrotsbitar (till F's stora förtret) samt lite specialgucka som extra smaksättning och sedan låta alltihopa koka ytterligare en halvtimma.

Serverades med herrgårdsosttäckta knäckemackor och i alla fall L tyckte det smakade förträffligt. Jodå, även de stora pojkarna tyckte det var ok även om dom velat ha limpmackor istället (som faktiskt fanns framtaget i brödskåpet...).

Till detta serverades en alldeles förträfflig och robust väl tempererad sydafrikanare som fått tillbringa senaste timmarna alldeles bredvid grytan omedelbart till vänster om spisen och därigenom uppnått en alldeles suverän temperatur...

Nu sitter F vid symaskinen!!! och syr ihop sina älsklingjeans medan vi andra plockar undan. Snart blir det soffan och film med Kevin Costner...

Må väl / C
Kommentarer
2010-10-09 @ 10:26:19 postade B & R-M
Det låter som en alldeles förträfflig fredags mys middag, hemma var det jag (B) som stod för middagen så det blev en Quattro Stagione ( Det låter ju fint i allafall) och två öl till sen mys med film Gröna Zonen en bra film om hur det nog gick till i Irak kriget....



Ha de
2010-10-09 @ 11:03:17 postade Lotta
Jag tackar alldeles speciellt mycket för maten. Det smakade underbart efter en intensiv arbetsdag som varade till 18:00.
2010-10-09 @ 18:55:31 postade N&N
En höstgryta i +23gr och strålande sol låter lite mastigt... men det låter i alla fall ott i Kattarpshöstrusk.

Vad var det för film med Cevin Costner - vi tycker mycket om honom!

Kommentera inlägget här:
Namn: *
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej) *

URL/Bloggadress:

Kommentar: *